Retur & Reklamation

Här kan du läsa mer om vad du har för rättigheter gällande ångerrätt hos oss. Du hittar även information om hur vi hanterar returer och reklamationer.

Ångerrätt

Som konsument har du enligt Distans- och Hemförsäljningslag 2005:59, under vissa förutsättningar rätt att ångra ditt köp inom 45 dagar, från den dag du tog emot produkten. Du som konsument har rätt att undersöka produkten. Vid retur ska produkten vara komplett och i ett oförändrat skick. Om du inte är försiktig och använder eller hanterar produkten på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den, kan du bli skyldig att ersätta Spart för produktens värdeminskning.

Vad gäller för företag?

Ångerrätten på 45 dagar gäller inte för dig som handlar som företag. Den gäller inte heller för dig som handlar via kommun och landsting, enskild firma eller en ideell förening. Du har därför inte rätt att ångra ditt köp. Du har inte heller rätt att byta eller returnera din produkt.

Returnera din produkt

Har du ångrat ditt köp och vill returnera din produkt? 
Kontakta info@spart.se så hjälper vi dig. Vi skickar en retursedel till dig digitalt eller via post, så kan du returnera din produkt via ditt ombud.

Returkostnad

Returkostnaden är 69 kronor. Om du har betalat i förskott dras beloppet av från din återbetalning. Om du har en obetald faktura ändrar vi fakturabeloppet, och du betalar enbart för returkostnaden.

Kontakta Spart innan du gör en retur

Innan du skickar tillbaka din produkt till oss måste du kontakta oss för att få din retur godkänd. Om du inte gör det fråntar vi oss allt ansvar för produkten och eventuella kostnader. 

Outlösta paket

Hämtas inte en leverans ut från utlämningstället inom 14 dagar skickas det normalt tillbaka till avsändaren. Vi debiterar 180 kr för outlösta försändelser. Läs mer om outlösta paket i köpvillkoren.

Reklamera din produkt

Är något fel med din produkt eller har en skada uppstått? Kontakta info@spart.se så åtgärdar vi felet omgående.

Transportskada vid uthämtning

Om du upptäcker en transportskada när du hämtar ut din beställning ska du be utlämningsstället att returnera paketet direkt. Kontakta sedan vår kundservice så reklamerar vi händelsen mot vår fraktpartner och hjälper dig att lägga en ny beställning.

Varför måste jag kontakta Spart först?

Innan du skickar tillbaka din produkt till oss måste du kontakta oss för att få din reklamation godkänd. Detta gäller även om vi har skickat en felaktig produkt till dig. I samband med reklamationer och garantiärenden står vi för fraktkostnaden. Som privatperson har du enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt för produkter köpta efter den 1 april 2005.